Článek

RECENZE: Nízká Úroveň - Garážový umělec (2023)

Rokycanská kapela Nízká Úroveň, která sama sebe definuje jako “víkendové punkáče”, slaví letos desáté narozeniny. Pro tuto bandu je současný rok o to zásadnější, protože právě letos vydává 3. studiovou desku, tentokrát nesoucí název Garážový umělec.

Kapela Nízká Úroveň - Hrádeckej Letňák 2023

Motiv, který je použit jako potisk na CD, ve mně upřímně budí rozpaky. Slušně vypadající logo kapely tentokrát v červeném provedení vypadá dobře. Ovšem samotný název alba, tedy Garážový umělec, je napsán "humpoláckým" písmem na bílém podkladu, čímž tak trochu připomíná popisky z instagramových "storýček". Chápu myšlenku, kdy se kapela snaží ukázat jistý amatérismus garážového umělce, nicméně zde to působí spíše kontraproduktivně.

Prvotní rozpaky však brzy střídá nadšení - a to z “otvíráku” s názvem: Vše co chceš. Punková smršť, která prostě baví už na první poslech. Je zajímavé, že ačkoliv “Úroveň” definuje zvuk trumpety, dočkáme se jí až ve finálové části tohoto songu. Vzniká tu určitá dynamika, díky níž skladba nespadá do kolovrátkovitosti, přestože se v refrénu zpívá prosté: “na na ná”. Je vidět, že se Úroveň nebere smrtelně vážně a umí si ze sebe udělat legraci. Původně měla být na albu ke slyšení i discoverze písně Vše co chceš. Je to verze svérázná - to bezpochyby, ale své posluchače si určitě najde. Tak třeba ji kapela zveřejní někdy jako bonus.

Na novém albu je cítit rukopis Pavla Root Wecosteina, v jehož studiu se tradičně nahrávalo. Wecostein - jakožto autor projektu 7 days of Punk, což je studiová kapela, ve které obstarává bicí, ostatní nástroje i sbory on sám - propůjčil některé ze svých songů Nízké Úrovni. Je tomu tak u písní NÚ svět a titulní Garážový umělec.

Jaká je tedy ústřední pecka? Jednoznačně mnohem lepší, než původní verze od 7days of Punk, ačkoliv jde textu ve slokách špatně rozumět v obou verzích. Refrén, ve kterém se najde snad každý začínající muzikant, shánějící po všech čertech plata od vajec, aby alespoň trochu odhlučnil zkušebnu. Dýchá z toho ta nostalgie. Pokud je na albu melodie, kterou si budete prozpěvovat cestou z koncertu a ještě ji týden nedostanete z hlavy, je to právě Garážový umělec. Jen je zatracená škoda těch slok, které kvůli rychlému tempu skladby zanikají.

Tancuj! versus Tantsuy!

Nemohu opomenout fakt, že se na albu dočkáme i známých melodií. Bohumír Liška, kytarista Nízké Úrovně, rád sleduje východní undergroundovou scénu, a tak se dočkáme české cover verze písně: Tantsuy! od běloruské kapely Lyapis Trubetskoy. Jedná se o zdařilý cover, byť se Úroveň vytasila s vlastním textem. Nekopíruje tedy původní politický podtext, který z písně vyplývá. Každopádně lze spolehlivě říct, že Nízké Úrovni tento song sedí a šlape od prvních tónů až do konce.

Bella Ciao!

Melodie této lidové písně, známé zejména ze španělského seriálu, který je u nás znám jako Papírový dům, zazní i v Garážovém umělci. Najdeme ji pod názvem Partyzánská. Jde samozřejmě o důvěrně známou melodii, a tak se dá říct, že kapela sází na jistotu.

Každopádně jde o její zábavnou verzi a já věřím, že ji posluchači v kotli pod podiem ocení daleko více, než jako “studiovku”.

Nízká Úroveň ušla za 10 let fungování kus cesty. Jen je škoda textů, které v mnohých případech zanikají v punkové řezačce, jakou kluci na novém CD rozjíždí. Trumpety není moc a zároveň ani málo, naopak podařilo se vyvážit její roli do ideální míry a jejich muzice to zatraceně pomohlo.

Korekce: Kája Kapounová

© 2014-2023 panJosef.cz