RECENZE: Cheers! vydali nový klip Guards of Poor

22.9.2014

Pamatujete si ještě letošní léto? Ty nekonečná vedra? Jak jste je prožívali? U vody, na zahradě nebo snad doma s ventilátorem a lahví piva? Hádám, že už si ani nevzpomenete. Kdo na letošní sluníčko rozhodně nezapomene je plzeňská folk-punková kapela Cheers!. Vymysleli totiž originální způsob, jak strávit nejteplejší den v roce, zrovna když na teploměrech padaly rekordy – a to natočením klipu. Samotný klip se podle informací natáčel nedaleko OC Olympia v Plzni v malém kovošrotu. Režírování se ujal zkušený matador Pája Junek.

O co vlastně jde? Píseň se jmenuje Guards of Poor. Když se zaposloucháte do písně a nevnímáte text, může na vás působit laskavým a optimistickým dojmem. Opak je však pravdou. Píseň reaguje na velice aktuální problém, který se odehrává na Ukrajině. Když jsem si ho pročítal, narazil jsem na dost zajímavých pasáží. Z některých jde opravdu mráz po zádech. Kousek přeloženého textu: „Jsme to, co jsme a zrovna teď jsme to, co země v těchto těžkých časech potřebuje nejvíc. Nevadí, že můj bratr stojí na opačný straně barikády, připálím ho jako toust!“.

Jak jsem již řekl, samotný videoklip se natáčel v kovošrotu. Kapela se zde parádně vyřádila, rozbilo se pár autovraků a my tak můžeme být svědky dětské „přestřelky“. Právě děti hrají v klipu důležitou roli. Vidíme zde 3 malé chlapce, kteří si hrají na válku, zatímco na východě se skutečně zabijí. Zajímavý kontrast. V klipu se objevuje ještě postava malé holčičky. V klipu se češe, skáče panáka, zkrátka si hraje jako nevinné malé dítě. Působí na mě jako symbol naděje.

Můj samotný názor je lehce konzervativní. Mám moc rád songy zabývající se aktuálním vážným tématem a u tohoto klipu je to trefa do černého. Cheers! poslouchám delší dobu a neomrzí. Abych se přiznal, mám radši písně, ve kterých zpívají česky, Bard a Parník jsou pro mě číslo jedna. Tudíž možná trochu škoda, že toto téma nebylo zhudebněno v češtině. Ale jak jsem řekl, je to jen můj názor a písnička rozhodně není špatná, ba naopak. Klip je zajímavý a kontrastní. Myslím si, že posluchač si v něm sám najde spoustu metafor.